Kilometerregistratie is eigenlijk niet veel meer dan het bijhouden van de gereden kilometers met de auto van de zaak. Sommige mensen doen dit ook met hun privé auto om bijvoorbeeld te kijken hoe zuinig de auto is of hoeveel ze nog kunnen rijden, maar over het algemeen hebben we het bij de kilometerregistratie over de registratie die mensen bijhouden met de auto van de zaak. De kilometerregistratie is niet zomaar iets en is zelfs geregeld in de wet. Op het moment dat de kilometers worden geregistreerd moeten er een aantal zaken goed worden bijgehouden. Het gaat hierbij dan op het merk, type en kenteken van de auto, zodat ze altijd weten om welk voertuig het gaat. Ook moet je aangeven welke periode je de auto tot je beschikking hebt. Dat is ook de reden dat je weleens de vraag krijgt bij het pinapparaat of je wellicht een vervangende auto bij je hebt, omdat de gereden kilometers dan anders geregistreerd worden natuurlijk. In sommige gevallen is het zelfs nodig dat je per afzonderlijke rit aangeeft waar je heen bent gereden, hoever je bent gereden en of er afwijkingen hebben plaatsgevonden tijdens de rit. Dit is echter wel heel extreem en in de meeste gevallen is dit dan ook niet nodig bij het gebruik van een zakelijke auto. Belangrijk voor de bezitter van de auto van de zaak is dat hij privé niet meer dan 500 km per jaar rijdt, omdat hij anders in aanmerking komt voor de bijtelling, een fiscaal voordeel voor het bezit van een auto van de zaak. We willen erop wijzen dat je de kilometers erg goed moet bijhouden als je een auto van de zaak hebt, want de belastingdienst controleert namelijk steeds vaker op fraude met de kilometerregistratie. Als je dit niet goed doet, kunnen de boetes oplopen tot wel 5000 euro.