HotSpotMagazine
Image default
Auto's en Motoren

Wat is een apex

Wat is een apex 

Het dichtstbijzijnde punt bij de binnenste stoeprand op een hoek staat bekend als de apex. De locatie van de apex kan variëren, afhankelijk van het type bocht en hoe de coureur zijn racelijn neemt. Apex-punten kunnen vroeg in snelle bochten worden gelokaliseerd, of later in langzame haarspeldbochten. In sommige gevallen, zoals bij het Turns 16-18-complex op het Circuit of the Americas, kunnen er meerdere toppunten zijn.

 

Over het algemeen zijn er twee soorten apexen – de geometrische apex en de race-apex. De eerste verwijst naar het centrale punt aan de binnenkant van een hoek met constante straal, terwijl de laatste afhangt van de context. Met andere woorden, uw strategie voor het nemen van bochten bepaalt naar welk type apex u moet streven.

 

Nu kun je kiezen voor de minimaliseringsaanpak, wat inhoudt dat je de zwaarte van de bocht vermindert en snelheid door de bocht neemt. Dit is ideaal voor minder krachtige auto’s of bij het rijden in natte weersomstandigheden. Als alternatief kunt u kiezen voor de power-on-early-strategie die is ontworpen om uw uitgangssnelheid te maximaliseren. Dit is een geweldige keuze voor krachtige auto’s en tijdens het racen. Welke strategie je ook kiest, zorg er gewoon voor dat je die top bereikt!

De geometrische top

Om de snelste route door een bocht te nemen, moet je het pad kiezen dat de krapte van de bocht minimaliseert. Dit vermindert de kracht in bochten en zorgt ervoor dat er meer grip kan worden gebruikt om de snelheid te behouden. Het ideale pad om te nemen staat bekend als de klassieke racelijn en maakt gebruik van de geometrische top van de hoek.

Late apex

Als u het vermogen vroeg wilt inschakelen, is het vaak het beste om een ​​late apex te nemen en de auto recht te trekken in plaats van de hoogste gemiddelde snelheid in bochten te nemen. Dit lijkt misschien contra-intuïtief, maar het kan je juist helpen om sneller bochten te nemen en hogere snelheden te halen op rechte stukken. Dit hangt natuurlijk allemaal af van de hoeveelheid grip die beschikbaar is; hoe meer grip je hebt, hoe later je kunt remmen en apex. Uiteindelijk wordt dit algemeen beschouwd als de beste strategie om te racen.

De bottom line

 

Welke strategie je ook kiest, het is belangrijk om die top te bereiken als je de snelste route door een bocht wilt nemen. Houd er rekening mee dat de locatie van de apex afhankelijk is van het type bocht en hoe u rijdt. Oefening baart kunst, dus ga erop uit en begin je vaardigheden aan te scherpen!